- Welbevinden en betrokkenheid maken het verschil in onze school. Kinderen die zich goed voelen en zich betrokken voelen, ontwikkelen optimaal. We willen dan ook weten wat kinderen beweegt, wat hen bezighoudt, hoe we kunnen aansluiten bij hun behoeften, niveau en belevingswereld. Vandaar dat we steeds vertrekken vanuit eigen ervaringen.
- We denken in termen van het ontwikkelingsperspectief van elk kind. En gaan op zoek naar ontwikkelingsgericht maatwerk én meer flexibele leerwegen die kinderen toelaten om op eigen tempo te ontwikkelen.
- We geven kinderen kansen om een doorlopend ontwikkelingstraject door te maken; dit vraagt een handelingsgerichte aanpak.
-
We zorgen ervoor dat kinderen mede-eigenaar worden van hun leer-en groeiproces. We geven hen de kans om eigen talenten te ontdekken en talentkiemen te ontwikkelen. We hebben oog voor procesgerichte evaluatie. Via klasoverstijgende atelierwerking leren kinderen hun talenten en interesses te ontdekken. Ook geeft het klasdoorbrekend werken kansen tot nieuwe ontmoetingen. Leerlingen kunnen op die manier van en met elkaar leren.
-
Het bepalen van de beginsituatie, een kwaliteitsvolle intake en een voortdurende dialoog met kinderen en ouders zijn onderdeel van ontwikkelingsgericht denken.
-
We hebben bijzondere aandacht voor anderstalige nieuwkomers in onze ANK-werking. We leggen de focus op veiligheid, vertrouwen, welbevinden en betrokkenheid. We inventariseren per kind de beginsituatie en werken aan de hand van een aangepast aanbod aan doelen op maat van de leerling. In kleine, heterogene groepen wordt gewerkt aan taaldoelen. Ook hier zetten we volop in op een krachtige leeromgeving.
-
We hebben speciale aandacht voor overgangsmomenten (instappers, eerste leerjaar,…) en streven ernaar deze zo vlot mogelijk te laten verlopen o.a. dmv een zachte landing.
-
We doen beroep op een functioneel kindvolgsysteem.
-
Ook voor onze leerkrachten is levenslang leren een prioriteit met het oog op professionalisering. We maken dit concreet tijdens pedagogische studiedagen, het zorgnetwerk, de KT-academie, het KT-(start)-café, de aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten, diverse leergemeenschappen, nascholingen, …