De ster staat voor het ontdekken van je innerlijke kracht, geloof in groeikracht, talenten en vaardigheden ontwikkelen.
De leerkracht is deskundig als begeleider, spilfiguur en leercoach.
We zetten in op brede basiszorg zodat elke leerling op zijn/haar tempo kan ontwikkelen en groeien. Gelijke onderwijskansen worden structureel uitgebouwd op klas-, kind- en schoolniveau.
Er is een continuüm van krachtige leeromgevingen:
Waar gewerkt wordt aan een constructieve sfeer en relatie.
Die aangepast zijn aan de mogelijkheden van het kind en waar tempoverschillen worden opgevangen door het geven van een kwalitatieve instructie en door waar nodig te differentiëren.
Die werkelijkheidsnabij zijn en kansen bieden om met betekenisvolle leerinhouden om te gaan.
Waar kinderen actief kunnen ondernemen en vrij leerlinginitiatief gestimuleerd wordt.
Waar we uitgaan van ZiLL-doelen (Zin in Leren en Leven) en leerlijnen om leren zichtbaar te maken.
Het team denkt in ontwikkel- en groeiperspectief.
Ook leerkrachten blijven groeien en ontwikkelen in een ervaringsgerichte leerkrachtenstijl:
Ze laten leerlingen groeien in hun eigenheid (aanvaarding).
In harmonie zijn met wie of wat je bent en hoe je je als leerkracht voordoet, voorleven waar je voor staat (congruent zijn).
Actief ondersteunen om kleuters en leerlingen te helpen dicht bij hun gevoelens en ervaringen te blijven (empathisch reageren).
Inleven in wensen, verlangens en intenties van kleuters en leerlingen in ontwikkeling door (conatieve rolgeving):
Stimulerend tussen te komen
Gevoelig te zijn voor de beleving van kleuters en leerlingen
Autonomie te verlenen in leren, ondernemen, exploratiezin en samenwerken,…
De talenten, interesses, kwaliteiten, voorkeuren,… van medewerkers worden gericht en optimaal ingezet.
De klasleerkrachten, interne zorgbegeleiders en zorgcoördinator ondersteunen het leertraject van alle leerlingen. Ouders en school dragen een gedeelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kind. De informatie-avonden bij de start van het schooljaar, de oudercontacten waarbij de groei van kinderen besproken wordt, zijn vaste momenten in het schooljaar. We organiseren echter graag extra gesprekken indien dit nodig zou zijn. De informele contactmomenten op de speelplaats, de agenda of mail als communicatiemiddel maken dat het team vlot toegankelijk of aanspreekbaar is.